Inombordare
|

|

|

Nu när våren rycker allt närmare så är det hög tid att börja med båten och för oss med inombordare så stundar ännu en händelserik sommar.
Som en del av er vet så har jag ju själv en inombordare av äldre typ som mer eller mindre går på lånad tid och nu ska det till ett sista tappert försök för att få fart på skrället.
Såg i Jula katalogen idag att dom säljer en lös fyrtaktsmotor på 6,5 HK och 16 kg för 1695 kr. Det skulle vara riktigt kul att se om det går att få in en sån i båten... Vad tror ni ?
|

|

|

|
| Richard |
| 2010-03-09 21:10 |
| Båtnr: |
422 |
|

|

|

|

Do it! Svårt att veta om det funkar om man inte provat.
Akta dig för avgaser i ruffen bara. Kan bli knepigt att få till nån bra dragning av avgasslangen. Antagligen måste du ha motorrummet öppet eller en ordentlig fläkt då den är luftkykld. Du får behålla backslaget och göra nån koppling till motorns axel och sen ett motorfäste.
|

|

|

|
| Gunne |
| 2010-03-10 08:21 |
157 |
|

|

|

|

Har en i jaktlaget som är kvartsbas på en mekanisk verkstad så när det gäller att få till delar är jag inte orolig.
Jag tänkte ju ändå köpa en fyrtaktsförgasare till min gamla motor och den skulle oxå gå loss på 1600 kr.
Jag har motorrumsfläkt idag och det vore ju super om man först sög ut ångorna för att sen köra fläkten baklänges alt ha 2 st fläktar.
När det gäller avgaserna får det bli genom ett välisolerat avgasrör och ut under vattnet och det skulle nog även funka med någon form av pump med sjövatten. Jag har sett båtar med liknande lösning på bla Gullvivan så det kan nog gå...
|

|

|

|
| Richard |
| 2010-03-10 11:38 |
422 |
|

|

|

|

Låter spännande. Kylningen är nog det svåraste att få till. Om det inte funkar kan ju alltid Roffe dra er :)
|

|

|

|
| Johan |
| 2010-03-10 11:40 |
30 |
|

|

|

|

Låter ju som en ekonomisk lösning. Tänk på varvtal vs stigning propellern.
Det vore ju coolast om du förbereder för en elmotor parallellt (hybriddrift).
Ofta kör man ju endast in och ut i hamn med motor, och då vore det schystast att göra det ljudlöst...
Själv har jag slutat med att låta båten tyngas ned av sånt dökött som motor faktisk är i en segelbåt...
|

|

|

|
| Daniel |
| 2010-03-11 16:45 |
Nepp |
|

|

|

|

Ja, byter man ner sig till en neppare så vill man nog mer än nånsin bli av med dököttet... ;-)
|

|

|

|
| Richard |
| 2010-03-12 14:23 |
422 |
|

|

|

|

Ned eller upp, därom tvistar de lärde.
Men map: kappseglingsstatus, klassdiciplin, längd så är det ofrånkompligt upp.
Räknar man i kilo-teak, kastruller och bly, så är det förvisso ned...
btw Fick Helena ihop tidningen? Och var innehållet på CDn till någon nytta?
|

|

|

|
| Daniel |
| 2010-03-15 18:17 |
Nepp |
|

|

|

|

Jovars, tidningen är klar och vad gäller CD:n vet jag inte.
Som sagt, upp eller ner kan vara svårt att bestämma men för en tripp till ytterskärgården i början på augusti så är det en alldeles utmärkt båt. Blir lättare att koka makaroner med en kastrull...
|

|

|

|
| Richard |
| 2010-03-16 11:45 |
422 |
|

|

|

|

Komfortmässigt så är det väl egentligen inte så jättestor skillnad, jag har dock inte testat att cruisa i nepparen.
Och kastrullerna var inte fast monterade i RJn jag hade heller.
Kastrull-båt är ett epitet spartanska kappseglingsbåtar (mest jollar) använder om cruising båtar som kappseglas...
|

|

|

|
| Daniel |
| 2010-03-22 13:47 |
Nepp |
|

|